Juttua

Nämä jutut on julkaistu alunperin Lakeuden joutsenessa 19.9.2001 ja nasevat tekstit ovat Eija Lehdon käsialaa.

Faktoja Zetkoista

• Zetka-jengin nopeimman yksilön huippunopeudeksi on mitattu nelostien nopeudennäyttötaululla 60 km/h.

• Kun Zetorista lasahtaa kone, tulee remontille hintaa kolmisen tonnia. Uusia varaosia on yhä myynnissä Seinäjoella.

• Polttoainetta Zetka-vanhus vie 4 litraa tunnissa. Yhdellä tankillisella ajelee esimerkiksi Temmekseltä Iisalmeen.

• Muutamilla jengin menopeleillä on ajettu yksistään maantiellä jo 2000-3000 kilometriä.

• Zetkojensa kestävimmäksi kohdaksi jengiläiset nimeävät vauhtipyörän, 150 kilon painoista möykkyä ei saa käytössä hajalle millään.

• Kultainen kypärä jäi viimeisistä kilpa-ajoista Saarelan Heikin haltuun, enää kisoja ei ajeta. Kypärä luovutettiin aina nopeimmalle Zetorille.


Kesän paras voitto

Paluumatkalla Oulaisista, Wanhan Woiman Päiviltä, ajelivat Zetorilaiset kilpaa tapahtumassa mukana olleiden pappatuntureiden kanssa. Hetken mopoilijat jo luulivat olleensa nopeampia, kunnes Pihkakosken Tero päätti näyttää mikä kone se todella kulkee: hän pyyhälsi Zetkallaan ohi koko pappamopo-laumasta.

Jo muuttui ilme mopomiehillä.


Ei aina ole ollut helppoa...

Zetori mahtaa olla ainut traktori johon löytää varaosia kaljabaarissa istuskellessa. Pihkakosken Teron Zetkan näet hajosi jengin Helsingin keikalla, ja sikäläisen Zetori-baarin omistaja antoi pojille luvan ottaa varaosia baarin rekvisiitta-traktoreista.

- Siinä se Tero irrotteli baarissa Zetorista starttimoottoria käjet mustana kun me muut syötiin ja juotiin, jengiläiset nauravat.


Ja eikun pysäkille ...

Paluumatkalla Oulusta Marttilan Eskon Zetori oli mielettömässä vireessä. Parin ohituksen jälkeen Esko lähti painattamaan ylikierroksilla edessä vyöryneen pyöräkoneen perään. Hetken Zetka laukkasikin uhkaavan lujaa, kunnes viittä vaille ohitusta moottori räjähti; kannet paskaksi ja öljyt tielle. Ja eikun pysäkille...


Puuttuva rengas haittaa matkantekoa

Oltiin matkalla täyttä höyryä Liminkaan mainoskuvauksiin. Lännentiellä kesken parhaan menon lentää Saarelan Heikin Zetkasta takapyörä! Hetken mies sai puristaa rattiaan ihan kunnolla, sen verran kone pisti kolmirenkaisena vintturoimaan.

- Noo, rengas haettiin pellolta ja pistettiin miehissä takaisin paikoilleen, ja taisipa Heikkikin luopua sen jälkeen ylisuurista takarenkaistaan.


Purukumilla paikkasimme sen ...

Eipä ollut Pihka-Terolla onnea Tuurin reissulla. Menomatkalla kertaalleen paikattu rengas hajosi jälleen tulomatkalla. Suutuksissaan Tero poletti vaan menemään, kunnes sai viiden kilometrin jälkeen peräänsä poliisit.

- Hei sulla on rengas rikki, huuteli innokas komissaari, luullen olevansa ainut asian hoksannut; vaikka olihan Zetka siinä vaiheessa jo niin kallellaan, että meinasi kaatua!


Hinataan ...

Armoton kiihdytys nopeudennäyttötaululle koitui Teron ajokille kohtalokkaaksi. Kone poksahti ja matkan teko jäi siihen. Onneksi perässä tuli kaveri joka otti hinaukseen. Eikä kotiin matkattu suinkaan hitaasti;

- Eero hinasi täysillä, ohitteli autojakin! Keula pomppi lennossa, kyllähän pelotti, Tero muistelee karua kokemustaan.

Huimin hinausnopeus löytyy kuitenkin Marttilan Eskolta, jolle vaimo päätti antaa kyydit; traktori roikkui perässä 80 km tuntinopeudessa. Zetkan ratista ei kärsinyt edes kättä irrottaa, jarruttaessa se olisi pyörähtänyt ympäri!


Lenkkeillään ...

Saksion Eeron Zetka sanoi työsopimuksensa irti Nelostiellä varsin räväkästi; kiertokanki ja männät lensivät kyljestä läpi. Mies kurvasi viimeisillä vauhdeilla sivutielle ja lähti juosta jölköttämään kohti romujaan, vielähän niistä olisi toimivan pelin kasannut.

- Romukasaan oli ehtinyt sillä välin tömäyttää asuntoauto, josta puhkesi rengas. Sen nähdessään Eerokin päätti tekeytyä lenkkeilijäksi.